Nyhet
1 minut med Thomas Nyström, VD på Frigotech
Det stockholmsbaserade företaget Frigotech anslöt till Nordic Climate Group i juni 2024 och är därmed det senaste nytillskottet till vår svenska organisation. Vi fick möjlighet att sitta ner och prata med bolagets VD, Thomas Nyström, och lära känna företaget lite djupare samt höra hur han upplevt deras första tid i gruppen. I intervjun delar Thomas även med sig av sina tankar kring branschens utmaningar och möjligheterna inom Nordic Climate Group.
Har Frigotech ett eget DNA?
Definitivt, i vårt DNA ligger att alltid vårda relationen med de kunder vi har och att alltid leverera rätt kvalitet till rätt pris. Det är avgörande för att behålla sina kunder över tid. När jag var ny som VD på Frigotech gick jag genom kundlistan och såg att det var påfallande många kunder som varit med oss väldigt länge. Som exempel kan jag nämna att Frigotech har funnits sedan 1986 och Sabis är en kund vi samarbetat med i stort sett sedan start. Det är något vi självklart är mycket stolta över.
Ligger det här också i ditt DNA?
Ja absolut! I början av min karriär trodde jag att ”affär” enbart handlade om pris, intäkt och kostnad. Numera vet jag att ”affär” till stor del handlar om att vårda sina relationer. De flesta nya kunder vi får in kommer via rekommendation från andra nöjda kunder. På det sättet har jag samma DNA som Frigotech.
Vad är det bästa med att ingå i Nordisk Climate Group?
Inget ont om vår tidigare ägare, men då var vi en del av en konstellation som främst bestod av producerande företag. Idag umgås vi i stället med specialiserade kylföretag, vilket ger oss stora fördelar – framförallt tillgången till gruppens samlade kompetens och teknikutveckling. Möjligheten att låna medarbetare mellan företagen vid behov är också en fantastisk resurs. NCG Academy är något jag värderar högt, liksom det professionella VD-nätverket och stödet inom HR som finns tillgängligt. Dessutom vill jag lyfta fram fördelarna med gruppens gemensamma inköpssamarbeten, där har Nordic Climate Group gjort ett grymt arbete.
Vad är den största utmaningen för branschen?
Att hitta, attrahera och behålla kompetent personal. För att växa behöver du successivt anställa fler medarbetare och det måste vara rätt medarbetare. För ett litet företag är därför varje enskild rekrytering oerhört viktig. Bland de äldre och mer erfarna kylteknikerna ligger säkert varumärkeskännedomen om Frigotech på 95%. Men för de yngre, duktiga och drivna kylteknikerna är vi inte lika kända. Där finns Nordic Climate Group som kan påvisa att vi även är framtidens kylbolag – moderna, miljömedvetna och i ständig utveckling, såväl tekniskt som personalmässigt.
Hur ser framtiden ut för Frigotech?
Det finns gott om uppdrag ute på marknaden. Vårt mål är att växa organiskt i takt med att vi hittar kompetent personal.
Jag ser mycket ljust på Frigotechs framtid!