Årets Franchisetagare - Dahlmans Kylteknik

22 Apr 2020

Framgångarna för Dahlmans Kylteknik avlöser varandra. I år fick de pris av TESAB kedjan som Årets Franchisetagare, förra året fick de pris som Årets Vägledare - och nyligen utsågs de till Årets Företag av Uddevalla Näringsliv. Spännande och viktiga uppdrag avlöser varandra. Vi frågade Robert Dahlman efter receptet. Enligt honom ska man tillföra ingredienserna nedan i lika mängd och tillsätta en nypa sunt bondförnuft.

Hållbarhet
Vi satsade tidigt på naturliga köldmedier. När vi på 90-talet förstod att F-gaserna var på väg att fasas ut, tog vi chansen att utbilda oss i den nya tekniken. Redan 1998 gjorde vi vår första installation med CO2 på stor Ica-butik.
Det var en helt ny teknik för oss och vi var pionjärer, på grund av detta har vi också skaffat oss stor kunskap inom koldioxid (CO2) och har många bra referenser att visa upp.

Idag gäller nästan 100 % av alla förfrågningar vi får in, installationer med naturliga köldmedier.

Kvalitet
För oss är kvalitet inte en klyscha. Vi arbetar till exempel med en nollvision angående garantianmärkningar vid våra installationer. I grunden handlar det om att vara noggrann och göra allt rätt från början. Men precis som alla andra gör vi också fel i bland. Då finns det aldrig någon annan att skylla på än oss själva. Vi gör om och vi gör rätt.

Internt har vi ställt så höga kvalitetskrav på oss själva att de många gånger överstiger beställarens.

Vår viktigaste resurs
Medarbetarna i Team-Dahlmans är utan tvekan vår viktigaste resurs. De bidrar varje dag, vid varje möte, installation eller serviceuppdrag med sin kompetens, kunskap och vänlighet.

Ett företag är som vilket idrottslag som helst, sammanhållningen måste vara stark och alla måste få uppskattning för det de gör.

Företagskultur 
Har man som Dahlmans kylteknik funnits i snart 50 år så har det skapats en stark företagskultur. De mest framträdande hos oss är att alltid försöka göra 100% bra arbeten och att alltid ge medarbetarna en 100% bra arbetsmiljö. Medarbetare och kunder känner sig trygga hos oss.

Vi hjälper och lär av varandra, ung som gammal. En företagskultur kan man inte hitta på, den måste finnas i väggarna och det tycker jag den gör hos oss.

Utveckling
Utveckling är otroligt viktigt. Vad hade hänt om vi inte satsat på naturliga köldmedier på 90-talet?

I stället för det försprång vi har i dag hade vi legat efter. I dag använder vi oss av TESAB Skolan och får där möjlighet till specialanpassade kurser inom teknik, affärsmannaskap och affärsetik.

Vi lär oss hela livet, det företag som inte inser detta - de har problem.

Ekonomi och struktur
I bland får jag höra att vi kanske har lite för mycket folk på kontoret men det är ett val jag gjort. Utan kontroll på ekonomin eller dokumentation riskerar allt att rasa som ett korthus.

Ordning och reda är A och O.

Ledarskap
Det är svårt att prata om sitt eget ledarskap. Men jag vill vara engagerad, närvarande, tydlig och omtänksam. Jag vet att jag är lite temperamentsfull ibland, men det är något jag jobbar med. Jag ställer höga krav på mig själv, och det måste jag göra om jag ska kunna ställa höga krav på min omgivning. En ledare måste förstå att kraven ställs åt båda hållen.

I slutänden handlar allt om tydlighet och kommunikation, att bygga och underhålla förtroenden människor emellan.

Planera för framtiden
Framtiden måste planeras, men allt går så klart inte att planera.

Vem kunde tänka sig att en sjukdom som Corona skulle dyka upp. Vi har alla tagits på sängen av denna nya situation.

Det är svårt att säga hur det kommer att påverka vår bransch och vårt företag, det är fortfarande stor efterfrågan inom många sektorer som livsmedelshandeln och vårdinrättningar. Men vi får nog planera för en liten nedgång, beroende på hur länge Corona-krisen håller på.

Just nu, i dessa tider, får vi fokusera på att ta hand om varandra.